
Hebben influencers kaas gegeten van ondernemen? Sommige influencers en contentmakers houden er volgens hun socials namelijk een rist bloeiende bedrijven op na. Of is dat allemaal maar schone schijn? In dit artikel ontdek je enkele inspirerende voorbeelden van influencers die ook succes hebben als ondernemer.
Influencers die uitgroeiden tot succesvolle ondernemers
Kylie Jenner werd wereldberoemd met de realityreeks ‘Keeping Up with the Kardashians’. Toen ze 21 was kopte het zakentijdschrift Forbes in 2019 dat ze de jongste selfmade miljardair ter wereld was. Die titel dankte de socialemediapersoonlijkheid aan Kylie Cosmetics.
Jenners lippenstiften en eyeliners verkopen als zoete broodjes bij haar miljoenen Instagramvolgers. Al plaatste Forbes een jaar later een kleine kanttekening bij het miljardensucces van de Amerikaanse influencer. Jenner zou haar bedrijfscijfers opsmukken.
Bekende contentmakers met winstgevende bedrijven
Met meer dan 170 miljoen abonnees hoort MrBeast tot de best verdienende YouTubers ter wereld. De YouTuber die het levenslicht zag als Jimmy Donaldson maakte naam met zijn maffe stunts en knotsgekke weggeefacties. Die internetpopulariteit vertaalde hij in december 2020 naar zijn eigen fastfoodketen. Nauwelijks drie maanden na opening, had MrBeast Burger alweer 1 miljoen hamburgers verkocht.
Jake Paul geniet in Nederland bekendheid als de vriend van schaatsster Jutta Leerdam. De halve wereld kent hem ook van zijn veelbesproken boksmatch met Mike Tyson. Het live op Netflix uitgezonden knokpartijtje leverde de YouTubende bokser maar liefst veertig miljoen dollar op.
Jake Paul schoffeert graag met zijn uitspraken en controversiële video’s. Maar er schuilt tegelijkertijd een geslepen zakenman en succesvol ondernemer in de blonde brulboei. Jake Paul haalt jaar na jaar de lijstjes met best verdiende contentmakers. Hij pompt zijn zuurverdiende YouTube-centen in succesvolle ondernemingen zoals zijn eboks- en entertainmentbedrijf ‘Most Valuable Promotions’, het gokbedrijf ‘Betr’ en ‘W’, zijn budgetvriendelijke verzorgingslijn voor mannen.
Ook Jakes twee jaar oudere broer, Logan Paul, weet zijn populariteit uitstekend te benutten. De YouTuber lanceerde in 2022 samen met Olajide “KSI” Olatunji het energiedrankje ‘Prime Hydration’. Hun miljoenen volgers en een uitgekiende marketingstrategie zorgden voor een instant verkoopsucces. In zijn eerste jaar haalde het drankmerk een omzet van 250 miljoen dollar. Het jaar daarop was Prime al goed voor 1,2 miljard dollar.
Hoe influencers hun merk omzetten in een onderneming
Er bestaat geen gouden stappenplan om als influencer je merk te vertalen naar een succesvolle onderneming. Toch hebben bovengenoemde ondernemende influencers en contentmakers enkele dingen gemeen. Ze identificeren allen een niche. Ze richten zich op een specifiek publiek en bouwen zo een internetcommunity op.
Wil je veel én trouwe volgers? Bied ze dan waardevolle en unieke content. De content van succesvolle influencers en contentmakers vloeit voort uit hun eigen ervaringen en passies. Logan Paul zijn naast YouTubers, ook professionele boksers en worstelaars. Deze professionele achtergrond geeft hun aangeboden producten de nodige geloofwaardigheid.
>Inspirerende voorbeelden van influencer-ondernemers
Dichterbij huis vind je ook verschillende inspirerende voorbeelden. Presentator en socialemediapersoonlijkheid Bram Krikke ligt in de Jumbowinkelrekken met zijn eigen chipsmerk ‘Krikkies’. Acteur en YouTuber Dylan Haegens doet goede zaakjes met zijn productiebedrijfje ‘Haegens Media’.
De zeven miljoen Instagramvolgers van Negin Mirsalehi zijn dan weer het perfecte doelpubliek voor de ondernemende beauty-influencer. De Amsterdamse promoot haar haarverzorgingslijn ‘Gisou’ met succes op haar Instagram.